Inleiding
De gemeente beheert een groot deel van de openbare ruimte. Hierin vindt een groot aantal activiteiten plaats, zoals wonen, werken en recreëren. Daarbij maken we gebruik van kapitaalgoederen die in de openbare ruimte aanwezig zijn:
- infrastructuur (wegen, water, riolering, kunstwerken, openbare verlichting)
- voorzieningen (groen, sportfaciliteiten)
- gebouwen
Deze paragraaf behandelt, conform artikel 12 uit het BBV, de belangrijkste kapitaalgoederen die de gemeente in eigendom en/of beheer heeft. De beschikbaar gestelde middelen zetten we in om uitvoering te geven aan het beleid zoals door de raad vastgesteld.
Inrichting en onderhoud hebben een directe relatie met elkaar. Sommige inrichtingen vragen veel onderhoud, andere juist weinig. Aangezien dit een substantieel onderdeel van de begroting vormt, willen we zicht krijgen op het noodzakelijk onderhoud van deze kapitaalgoederen.
In beleidsplannen maken we afspraken over de wijze waarop we onderhouden en hoe dit aansluit op de vastgelegde ambities op gemeentelijke opgaven zoals biodiversiteit en klimaatadaptatie en circulaire economie. De doelstellingen en activiteiten die gerelateerd zijn aan deze paragraaf staan in het taakveld 'Openbare ruimte en duurzaamheid' binnen het programma 'Leefomgeving'.
WELKE ONTWIKKELINGEN SPELEN ER?
- We werken aan een klimaatadaptieve leefomgeving:
- In 2022 hebben we voor klimaatadaptatie deze ambitie vastgesteld: actief. Klimaat krijgt nadrukkelijker een plek krijgt in de beheer- en onderhoudsplannen van de gemeente.
- In 2022 geven we met het groenbeheerplan verdere invulling aan de biodiversiteit en klimaatadaptatie.
- Vanwege de Europese kaderrichtlijn Water moeten er in de toekomst meer natuurlijke oevers komen. In 2021 is ook het Programma Water en Klimaatadaptatie (PWKA) vastgesteld, dat we nu aan het uitvoeren zijn.
- Integraal en duurzaam inrichten en beheren van de openbare ruimte wordt verder ontwikkeld. Duurzame oplossingen zijn steeds vaker mogelijk. Zo werken we aan opgaven zoals "Smart city", waarbij we technologie inzetten om tot slimme oplossingen te komen op gebied van mobiliteit en energie- en klimaatopgaven. Ook werken we aan het gebruik van asset management om slimme keuzes te maken voor beheer, onderhoud en inrichting van de buitenruimte.
- In onze inkooptrajecten en in ons afvalmanagement werken we toe naar een circulaire economie.
- We investeren in groen en biodiversiteit. In 2022 wordt het uitvoeringsprogramma 'Biodiversiteit' vastgesteld.
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
We willen onze kapitaalgoederen goed en duurzaam beheren. Goed onderhouden kapitaalgoederen dragen bij aan een positieve beleving van onze bewoners en aan draagvlak voor het realiseren van de uitvoeringsprogramma’s. Het niveau van onderhoud is vastgelegd in beleid. Om grote wisselingen in de exploitatie te voorkomen, werken we onder andere met onderhoudsvoorzieningen. Daaraan voegen we jaarlijks een vast bedrag toe. De uitname kan per jaar verschillen. Met duurzaam beheer en onderhoud streven we naar een minimaal negatief effect op het milieu.
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Onderstaande tabellen laten de activiteiten voor het onderhoud van de kapitaalgoederen zien. Per discipline geven we aan wat we in een aangegeven tijdsbestek gaan doen.
Gemeentelijke gebouwen en objecten | |||||||
Naam beleidsplan | Beleidsplan beheer gemeentelijke gebouwen Lisse 2021-2024 | ||||||
Vastgesteld | 2021 | ||||||
Looptijd | 2021-2024 | ||||||
Actualisatie | 2024 | ||||||
Vastgesteld kwaliteitsniveau | In het beleidsplan is per categorie het kwaliteitsniveau benoemd | ||||||
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Meerjarenonderhoudsplan | ||||||
Looptijd | 2021-2040 | ||||||
Actualisatie | 2024 | ||||||
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee | ||||||
Naam voorziening/reserve | Voorziening gemeentelijke gebouwen Lisse | ||||||
Voorziening gemeentelijke gebouwen Lisse | |||||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||
Stand per 1 januari | 1.021 | 1.110 | 666 | 688 | |||
Storting | 171 | 171 | 171 | 171 | |||
Uitname | 82 | 615 | 149 | 119 | |||
Stand per 31 december | 1.110 | 666 | 688 | 739 |
Uitvoering in 2023 |
---|
Kleinschalig en groot planmatig onderhoud aan diverse gebouwen |
Sportpark | |
Naam beleidsplan | - |
---|---|
Vastgesteld | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | - |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | - |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | Beheerplan Sportpark Ter Specke 2019-2028 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2028 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Sportpark | ||||
---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Investeringsbedragen | 0 | 400 | 0 | 0 |
Uitvoering in 2023 |
---|
FC Lisse: Lichte toplaag renovatie natuurgras veld 1. |
Toelichting:
In 2019 vond de visuele beoordeling van de sportvoorzieningen plaats, een momentopname. Met name voor de natuurlijke sportvloeren en sportparkinrichting is het beeld veranderlijk door weersinvloeden, speelintensiteit en het tijdstip van beoordeling (op welk moment in het speelseizoen van een sport). Dit laatste heeft vooral invloed op de natuurgrasvelden. Hierdoor kan de geplande uitvoering verschuiven. |
---|
Vanaf 2020 is het dagelijks onderhoud overgedragen aan de verenigingen; de gemeente voert slechts een klein aantal werkzaamheden uit. Afspraken over het onderhoud tussen de vereniging en gemeente zijn per vereniging in een convenant vastgelegd. Elk kwartaal voert een extern inspecteur namens de gemeente een schouw uit van de werkzaamheden die door de vereniging zijn uitgevoerd. Ook bepaalt de extern inspecteur of renovaties wellicht kunnen worden uitgesteld of juist eerder moeten plaatsvinden.
Tijdens de schouwen is vastgesteld dat de verenigingen het onderhoud goed hebben opgepakt en dat de kwaliteit op orde is.
Riolering | |
Naam beleidsplan | Integraal waterketenplan 2022-2026 |
---|---|
Vastgesteld | 2022 |
Looptijd | 2022-2026 |
Actualisatie | 2026 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | n.v.t. |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | n.v.t. |
Looptijd | n.v.t. |
Actualisatie | n.v.t. |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening Riolering |
Riolering | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investeringsbedragen | 3.103 | 1.108 | 2.307 | 1.854 |
Exploitatiebedragen | 580 | 593 | 593 | 593 |
Voorziening Riolering (egalisatie tarief) | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 1.969 | 1.716 | 1.345 | 1.047 |
Storting | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitname | 253 | 371 | 298 | 280 |
Stand per 31 december | 1.716 | 1.345 | 1.047 | 768 |
Uitvoering in 2023 |
---|
Aanleg drainage Van Speijkstraat gedeelte Kanaalstraat - De Ruijterstraat |
Rioolvervanging-renovatie/aanleg drainage/afkoppelen Schilderswijk |
Rioolvervanging-renovatie op diverse locaties |
Ombouw riolering Grevelingstraat tot gescheiden rioolstelsel |
Saneren 3 riooloverstorten Zeeheldenwijk |
Maatregelen tegen wateroverlast Willemskade |
Toelichting:
Het integraal waterketenplan beschrijft het gemeentelijk beleid voor het stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater. Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid, het tegengaan van wateroverlast en de bescherming van het milieu, zijn hiervoor speciale voorzieningen nodig. Het plan is afgestemd op het riolerings-, zuiverings- en drinkwaterbeleid in de Bollenstreek en is de basis voor integrale toetsing aan de geldende wet- en regelgeving in de regio. Daarnaast biedt het beleidskaders in de waterketen, wat leidt tot betere afstemming in de waterketen van drinkwaterproductie, -distributie en -levering, de riolering en de afvalwaterzuivering. Het plan is opgesteld in de Cluster Bollenstreek in samenwerking met de gemeenten Katwijk, Noordwijk en Teylingen, het hoogheemraadschap van Rijnland en het waterleidingbedrijf Dunea.
Het is voor de gemeente van belang een goede integrale beleidsafweging te maken op het gebied van de rioleringszorg, de bodem- en waterkwaliteit en de gemeentelijke infrastructuur. Het waterketenplan helpt hierbij. Daarnaast heeft de gemeente zorgplicht voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater, doelmatige inzameling en verwerking van afvloeiend hemelwater en voor het treffen van maatregelen om nadelige gevolgen van de grondwaterstand te voorkomen of beperken. Op basis van de financiële consequenties van het plan stellen we de hoogte van de rioolheffing vast.
Groen | |
Naam beleidsplan | Groenatlas 2008 - 2017 |
---|---|
Vastgesteld | 2008 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | Wordt meegenomen in de omgevingsvisie |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | A in het winkelgebied en B in de rest van Lisse. |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Groenbeheerplan 2021-2030 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2030 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Uitvoering in 2023 |
---|
Op basis van de uitgevoerde groeninspectie 2022 worden de jaarlijkse vervangingen planmatig uitgevoerd en wordt de uitgestelde vervanging geleidelijk ingelopen. |
Toelichting:
Groen heeft een belangrijke rol in de aanpak van de klimaatverandering. De gemeente heeft een landelijke opgave om aan te geven hoe om te gaan met zaken als droogte, wateroverlast en hittestress. Groen is een belangrijke onderdeel van de oplossing. Bij vervanging van groen en bomen houdt de gemeente maximaal rekening met klimaatverandering. Vervanging is het uitgelezen moment om het sortiment en de groeiplaatsen te verduurzamen. Voorbeeld hiervan is het aaneensluiten van groenvakken en deze zo in te richten dat het regenwater in groenvakken kan stromen en langzaam weg zakt. Dit ontlast het riool en helpt grondwaterstandverlaging te voorkomen.
Bomen | |
Naam beleidsplan | Bomenbeleidsplan |
---|---|
Vastgesteld | 2014 |
Looptijd | 15 jaar |
Actualisatie | 2030 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | N.v.t. |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Opgenomen in het groenbeheerplan Lisse 2021-2030. |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2030 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening Herplantplicht bomen |
Bomen | |||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Exploitatiebedragen | 692 | 692 | 692 | 692 | |
Investeringsbedragen | 475 | 475 | 475 | 475 |
Voorziening Herplantplicht bomen | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 16 | 16 | 16 | 16 |
Storting | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitname | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand per 31 december | 16 | 16 | 16 | 16 |
Uitvoering in 2023 |
---|
Onderhoud: |
Vervanging bomen: |
Ziekte en plagen: |
Toelichting:
Een goed onderhouden bomenbestand is van groot belang voor de leefomgeving. Bomen hebben een positief effect op de luchtkwaliteit, beperken temperatuurextremen, dragen bij aan waterbeheer en vormen een schuilplaats en voedselbron voor fauna. Door goed onderhoud willen we bestaande bomen zo lang mogelijk op een gezonde manier behouden. De afgelopen jaren zijn de achterstanden in het onderhoud ingelopen. Het aantal bomen hoeft niet zozeer toe te nemen, de kroonoppervlakte daarentegen wel. Risico is dat de kwaliteit van de bomen afneemt door bijvoorbeeld ziekten, plagen, klimaatstress en ouderdom.
In 2019 werden in Lisse voor het eerst nesten van de eikenprocessierups in een paar bomen waargenomen. In 2021 is dit aantal opgelopen en bevinden zich nesten in honderd tot tweehonderd bomen. Bestrijding vindt plaats door het wegzuigen van de nesten uit de bomen. Om de rups tegen te gaan, hangen we nestkasten op locaties waar vorig jaar eikenprocessierupsen zijn waargenomen. Op de lange termijn streven wij naar een natuurlijke balans. Dit doen we daarnaast door bermen ecologisch te maaien en in te zaaien voor een toename van het aantal plantensoorten in een gebied. Dit trekt natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups aan. Bovendien streven we naar meer diversiteit in het bomenbestand.
In 2022 is de eikenprocessierups stabiel gebleven. Of dit al het gevolg is van de preventieve maatregelen moet de komende jaren blijken.
Wegen | |
Naam beleidsplan | Beleidsplan Wegen |
---|---|
Vastgesteld | 2022 |
Looptijd | 2022-2026 |
Actualisatie | 2026 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis en basis+ |
Naam beheer- en onderhoudplannen | Meerjarenplanning groot onderhoud wegen |
Looptijd | 2 jaar |
Actualisatie | Jaarlijks |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening Wegen |
Wegen | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen klein onderhoud | 144 | 144 | 144 | 144 |
Bedragen groot onderhoud | 604 | 604 | 604 | 604 |
Uitvoering in 2023 |
---|
Klein onderhoud wegen op diverse locaties |
Groot onderhoud elementenverhardingen op diverse locaties |
Groot onderhoud asfaltverhardingen op diverse locaties |
Onderhoud belijning |
Ophoging Meerenburgh (zuidelijk deel) |
Toelichting:
Het beleidsplan ‘Wegen’ omvat het gemeentelijk wegenbeleid. Doel ervan is het leggen van een bestuurlijke, beheersmatige en financiële basis voor het wegbeheer in de komende vijf jaar, met een doorkijk naar de daaropvolgende jaren.
In het beleidsplan zijn de beleidskaders omschreven en uitgewerkt tot beleidsdoelstellingen en strategieën. Ook bevat het de kwaliteitsniveaus waaraan de wegen moeten voldoen. In het plan voldoen we voor alle wegtypes aan het basiskwaliteitsniveau voor de thema's veiligheid, comfort en aanzien. Dit niveau wil zeggen dat we het wegennet voor de weggebruiker op een verantwoorde wijze in stand houden. De kwaliteit van de fietspaden, winkelstraten en looproutes rond seniorencomplexen is daarbij extra belangrijk; hier hebben we kwaliteitsniveau dan ook gesteld op basis+. In het plan hebben we ook de zettingen van de verhardingen meegenomen. Ophoging van deze wegen garandeert de toegankelijkheid van de woningen.
Speelplaatsen | |
Naam beleidsplan | Uitvoeringsprogramma spelen en sporten buitenruimte 2020 |
---|---|
Vastgesteld | 2020 |
Looptijd | 2020 - 2030 |
Actualisatie | 2030 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Vervangingsplan spelen |
Looptijd | Wordt jaarlijks herzien door de beheerder op basis van inspectiegegevens. |
Actualisatie | 2022 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Speelplaatsen | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investeringsbedragen | 97 | 143 | 102 | 104 |
Exploitatiebedragen | 41 | 41 | 41 | 41 |
Uitvoering in 2023 |
---|
|
Straatmeubilair, bebording en bewegwijzering | |
Naam beleidsplan | - |
---|---|
Vastgesteld | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | 2022 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | 2022 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Een uitvoeringsprogramma 'Straatmeubilair' is in de maak. Een planning voor het aanbieden aan het college en de raad volgt. |
Naam voorziening/reserve | - |
Straatmeubilair, bebording en bewegwijzering | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investeringsbedragen | - | - | - | - |
Exploitatiebedragen | 78 | 78 | 78 | 78 |
Uitvoering in 2023 |
---|
|
Openbare verlichting | |
Naam beleidsplan | Beleidsplan Openbare verlichting |
---|---|
Vastgesteld | 2018 |
Looptijd | 2018-2022 |
Actualisatie | 2022 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Alle verlichting in 2030 vervangen door LED |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Beheerplan Openbare Verlichting 2018-2022 |
Looptijd | 2018-2022 |
Actualisatie | 2022 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Openbare verlichting | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investeringsbedragen | 222 | 194 | 194 | 185 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 78 | 78 | 78 | 78 |
Uitvoering in 2023 |
---|
In 2022 stellen we het beleids-/beheerplan 'Openbare Verlichting 2023-2027' vastgesteld. |
Investering: op basis van het beleidsplan vervangen we ieder jaar een deel van de verlichting vervangen door LED-verlichting. Het doel: 50 procent energiebesparing in 2030 ten opzichte van 2013. In 2030 is dan alle verlichting LED-verlichting. |
Exploitatie: onderhoud is jaarlijks € 78.000. |
Civiele kunstwerken | |
Naam beleidsplan | Beheerbeleidsplan civiele kunstwerken 2018-2022 |
---|---|
Vastgesteld | 2018 |
Looptijd | 2018-2022 |
Actualisatie | 2022 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Beheerbeleidsplan civiele kunstwerken 2018-2022 |
Looptijd | 2018-2022 |
Actualisatie | 2022 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening M.O.P. Bruggen |
Civiele kunstwerken | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investeringsbedragen | 93 | 0 | 334 | 0 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 74 | 74 | 74 | 74 |
Bedragen t.l.v. voorziening | 56 | 3 | 59 | 41 |
Voorziening M.O.P. Bruggen | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 152 | 152 | 205 | 203 |
Storting | 56 | 56 | 56 | 56 |
Uitname | 56 | 3 | 59 | 41 |
Stand per 31 december | 152 | 205 | 203 | 218 |
Uitvoering in 2023 |
---|
In het beheerbeleidsplan 'Civiele kunstwerken 2018-2022' is een programma voor onderhoud en de vervanging van de civiele kunstwerken opgenomen voor 2018-2022 en de financiële gevolgen daarvan. Dit plan is/wordt in 2022 geactualiseerd. |
Investering: In 2023 staat de vervanging van fietsbrug 3 Weegschaal gepland. |
Baggeren | |
Naam beleidsplan | Baggerbeleids- en beheerplan Lisse |
---|---|
Vastgesteld | 2018 |
Looptijd | 2013-2022 |
Actualisatie | 2022 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | - |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Baggerbeleids- en beheerplan Lisse |
Looptijd | 2013-2022 |
Actualisatie | 2022 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | - |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Uitgaven | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Bedragen t.l.v. exploitatie (groot onderhoud) | 70 | 70 | 70 | 70 |
Uitvoering in 2023 |
---|
In HLT-verband is een baggerbestek opgesteld en uitgevoerd in 2018-2019. In 2020 is een nieuw uitvoeringsbestek opgesteld voor de uitvoeringsperiode 2021-2022. De baggerwerkzaamheden (circa 3.000 m3 baggerslib), zijn in het eerste kwartaal van 2022 uitgevoerd. Baggeren is onderdeel worden van het Programma Water en Klimaatadapatie (PWKA) dat in het vierde kwartaal van 2021 is opgemaakt en in 2022 aan het bestuur wordt aangeboden. Hierin geeft de gemeente een doorkijk in het beheer van watergangen, oevers en duikers in relatie tot klimaatverandering. |
Oevers | |
Naam beleidsplan | Beleidsplan Oevers 2019-2028 |
---|---|
Vastgesteld | 2018 |
Looptijd | 2019-2028 |
Actualisatie | - |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | B/C |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | 2022 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? | - |
Naam voorziening/reserve | Voorziening Beschoeiingen |
Voorziening Beschoeiingen | ||||
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 14 | 14 | 14 | 14 |
Storting | 103 | 103 | 103 | 103 |
Uitname | 103 | 103 | 103 | 103 |
Stand per 31 december | 14 | 14 | 14 | 14 |
Uitvoering in 2023 |
---|
Het Programma Water en Klimaatadaptatie (PWKA) is in het vierde kwartaal van 2021 opgesteld voor de planperiode 2022 -2026. De aanbesteding en uitvoering oeverbescherming wordt in HLT-verband opgepakt. |